بيماري رانندگان! Piloidal sinus


 





 
يکي از شکايت هاي نسبتاً شايع، مخصوصاً در سنين جواني، به ويژه در بين آقايان، ترشحات خط بين دو باسن و کثيف شدن لباس زير است که دليل آن، کيست مويي يا همان سينوس پاپلونيدال است که علت دقيقي براي آن شناخته نشده اما عواملي از قبيل رويش غيرطبيعي موها از دلايل اصلي آن است.
ايجاد فشار در ناحيه پوست ممکن است از علل ديگر آن باشد. اين بيماري بيشتر در افراد پرمو ديده مي شود؛ مخصوصاً در کساني که شغل هاي نشسته دارند؛ به همين علت، به آن بيماري رانندگان هم گفته مي شود.
زياد نشستن هاي طولاني، چاقي، صدمات
پوستي و التهاب در پوست و سابقه فاميلي از جمله عوامل مستعد کننده ابتلا به اين بيماري است.
علايم کيست هاي مويي شامل درد، تورم، آبسه و عفونت است.
کيست هاي مويي ممکن است به سرعت و ظرف چند روز اتفاق بيفتند و سبب بروز مشکلات طولاني مدت شوند.
در صورتي که افراد هيچ دردي نداشتند، توصيه مي شود که منطقه مبتلا شده به آرامي از مو تراشيده شود و اين سطح کاملاً تميز شده و بعد از شست و شو، خشک شود اما در صورت بروز علامت شديد و عفونت حاد لازم به جراحي اورژانس و خارج کردن عفونت از آبسه است.
اين کار در بيمارستان انجام مي شود و لازم است روزانه پانسمان آن تعويض شود اما گاهي اين کيست ها بعد از جراحي مجدداً باز مي گردند و به قولي مزمن مي شوند. بسته به وضعيت کيست هاي مويي ممکن است چند عمل لازم باشد يا درمان به مدت چند هفته يا چند ماه ضروري باشد.
بيشتر بيماران هنگامي مراجعه مي کنند که مو وارد بدن شده و يک عفونت موضعي ايجاد کرده و به فوليکوليت تبديل شده و بعد از آن به مرور زمان به صورت يک آبسه درآمده که موجب درد و ايجاد توده مي گردد. در اين حالت، بيمار موقع نشستن درد دارد که اين مرحله ي حاد بيماري است و لازم است با بي حسي موضعي و شکاف روي آن، ترشحات و چرک خارج شود و بيمار با دستور شست و شوي روزانه مرخص شود.
در مرحله بعدي که بعد از چند هفته است، بيمار بايد جهت جراحي اصلي مراجعه کند. در عده اي از بيماران هم به علت تخليه خود به خود آبسه، محل تخليه به صورت يک فيستول باقي مانده و مجرا کاملاً تکامل يافته و بيمار دائماً دچار ترشح خواهد شد و هيچ وقت اين سوراخ بسته نخواهد شد.
در زمان معاينه پشت بيمار، بالاي خط مرکزي بالاي شکاف باسن اغلب يک يا چند منفذ ديده مي شود که ممکن است ترشح واضح داشته باشد. در اين مرحله بيمار درد ندارد و فقط از ترشحات ناحيه شکايت مي کند. اين ترشحات اغلب قهوه اي مايل به قرمز رنگ و گاهي بدبو هستند.
در مرحله اول که بيمار با درد مراجعه مي کند، به عنوان آبسه پايلونيدال و در مرحله بعد که مجرا تشکيل شده و بيمار ترشح دارد، اين مشکل را به عنوان سينوس پايلونيدال معرفي مي کنند.
سينوس پايلونيدال بايد جراحي شود و احتمال بدخيمي روي پوست در برخي مقالات گزارش شده است.
روش هاي مختلفي براي جراحي آن وجود دارد و احتمال عود مجدد در اين جراحي متفاوت است و بستگي به تکنيک جراحي دارد.

آمادگي هاي قبل از عمل سينوس چيست؟
 

* بعد از اينکه بيمار به وسيله جراح ويزيت شد براي وي برگ پذيرش بستري صادر مي شود.
جراح در صورتي که صلاح بداند قبل از عمل با متخصص بي هوشي و احيانا با متخصص قلب (در مورد افراد بالاي 40سال) مشورت مي کند. بيمار لازم است سابقه ابتلا به بيماري هاي قبلي و بيماري هاي مادرزادي و داروهايي که مصرف مي کند را به اطلاع پزشک برساند. چنانچه آسپيرين مصرف مي کرده بايد 7 تا 10 روز قبل از عمل قطع شود.
* قبل از عمل بايد موهاي ناحيه عمل را تا فاصله زيادي از محل سينوس از بين برد و به دنبال آن استحمام شود.
* حداقل از 12 ساعت قبل از عمل بايد ناشتا بود.

مراقبت هاي بعد از عمل
 

* قبل از ترخيص در مورد نحوه ادامه درمان، داروهاي مورد نياز و زمان مراجعه بعدي، نحوه استحمام، مدت استراحت، نحوه فعاليت هاي روزانه، نحوه پانسمان از جراح سوال نماييد. موهاي ناحيه عمل بايد هر هفته از بين برده شوند در غير اين صورت ممکن است بيماري عود کند. بعد از حذف موها بايد با استحمام موها را از بدن دور نمود.
* در صورتي که جراح زخم را باز نگه دارد بايد زخم زير نظر جراح و به طريقي که وي توصيه مي کند پانسمان گردد. لذا در اين حالت نيز حتماً قبل از ترخيص اطلاعات لازم را اخذ نماييد. معمولاً دراين وضعيت زخم با گاز پانسمان پر مي کنند. قبل ازتجديد پانسمان بهتر است بيمار از روز سوم به بعد استحمام کند و خصوصاً زخم خود را در وان آب گرم حاوي بتادين قرار دهد و سپس پانسمان نمايد. معمولاً براي پر شدن زخم به 2 تا 3 ماه وقت نياز است.
* در مواردي که آبسه شکافته شده است بايد آنتي بيوتيک هاي تجويز شده را طبق نظر پزشک مصرف نماييد.
* در مواردي که بعد از جراحي زخم بسته شود مراقبت از زخم مشابه زخم هاي معمولي است ولي به دليل مجاورت و نزديکي زخم به مقعد، بايد مراقبت بيشتري در جهت کاهش آلودگي زخم به عمل آيد. بعد از هر بار اجابت مزاج بهتر است زخم را در وان آب گرم حاوي بتادين به مدت 15 دقيقه قرار داد.
* درد ناحيه عمل در اين بيماري به قدري شديد است. بهتر است قبل از ترخيص از تجويز و دريافت داروي مسکن مطمئن باشيد. استفاده از توالت هاي فرنگي باعث کمتر شدن درد مي شود.
* در صورتي که نشستن براي بيمار مشکل و با درد همراه باشد بايد يک بالشتک که وسط آن سوراخ باشد تهيه و از آن استفاده نمود در اين صورت زخم در ناحيه سوراخ قرار مي گيرد و فشاري بر آن وارد نمي شود.

عوارض سينوس پايلونيدال
 

عوارض زودرس:
 

ممکن است در حين عمل قسمتي از مجراي سينوس در حاشيه زخم باقي مانده و از ديد جراح دور بماند. در اين صورت بقاياي سينوس مجدداً رشد نموده و به يک سينوس کامل تبديل مي شوند.

عوارض ديررس:
 

شامل عفونت ثانوي ناشي از باقي ماندن مو يا بقاياي چرک غليظ شده مي باشد. مراقبت ناکافي يا عدم توجه کافي به زدودن موها از علل اين عارضه است.
منبع: نشريه راه کمال شماره 37